Odstávky a výkopové práce:

Menu

Nonstop havarijní služba: 545 161 545

Ústředna: 545 161 111

mail@teplarny.cz



Aktuality

Všechny aktuality

Sázíme na ekologii: Konec mazutu na provozu Brno-Sever

03. 07. 2017

TĚŽKÝ TOPNÝ OLEJ (NEBOLI MAZUT) SE PRO TEPLÁRNY BRNO STAL DEFINITIVNÍ MINULOSTÍ. AČKOLI PRIMÁRNÍM PALIVEM BRNĚNSKÝCH TEPLÁREN JE JIŽ VÍCE NEŽ DVĚ DESETILETÍ EKOLOGICKÝ ZEMNÍ PLYN, KVŮLI DIVERZIFIKACI PALIVOVÉ ZÁKLADNY ZŮSTÁVALA NA PROVOZE BRNO-SEVER JEŠTĚ ULOŽENA ZÁSOBA SEDMI TISÍC TUN MAZUTU PATŘÍCÍ STÁTNÍM HMOTNÝM REZERVÁM.

Mazut, který se využívá jako palivo pro lodní motory nebo právě v tepelných elektrárnách, nepatří mezi ekologická paliva a příliš pozitivních reakcí nevyvolává. Proto je pro Brňany dobrou zprávou, že tyto poslední zásoby mazutu byly v uplynulých dvou měsících odvezeny z teplárenského provozu v Maloměřicích pryč. Těžkým topným olejem se naposledy přitápělo v roce 2011 a to pouze v omezeném množství.

V loňském roce prošel teplárenský provoz Brno-Sever ekologizací. Jeden ze tří parních kotlů byl nahrazen dvěma špičkovými horkovodními kotli, které vyrábějí teplo s účinností 96 % a zároveň splňují veškeré zpřísněné emisní limity. Při stejném objemu vyrobeného tepla tak emise oxidů dusíku (NOx) klesnou o 56 %. Zbývající dva kotle čekají ještě poslední opravy a dál budou sloužit jako záložní. Plánované ukončení jejich životnosti je na konci roku 2022.

„Do budoucna s využitím těžkých topných olejů nepočítáme. Modernizace Brno-Severu je dalším krokem naší optimalizace velkých zdrojů, která spolu s výměnou zastaralých parovodů za horkovody přináší stále efektivnější a současně ekologičtější výrobu i distribuci tepla,“ uvedl generální ředitel Tepláren Brno Ing. Petr Fajmon, MBA. 

Mazut byl uložen ve dvou obřích zásobnících uvnitř areálu. Nádrže z ocelových plechů o síle skoro 3 centimetry jsou umístěny v obrovské jímce, která by při porušení pláště bezpečně zachytila veškerý jejich obsah. Pro srovnání: Obsah jímky by zaplnil 7 padesátimetrových bazénů z Lužánek.

K tomu, aby mazut bylo vůbec možné začít stáčet, jej bylo nejprve potřeba v nádržích přeměnit z pevného skupenství na kapalné. Pomocí páry a topných hadů byl zahříván na 65 stupňů Celsia a následně přečerpán do speciálních vagonů. Naplnění každého z nich o objemu 51 tun trvalo více než dvě hodiny. Z Brna postupně odjelo v několika vlakových soupravách celkem 134 vagonových cisteren.

Další informace se dozvíte v tiskové zprávě ze dne 30. 6. 2017.

 

Máte zájem o aktuální informace?

Napište prosím číslo dva:

brno nckcr iso-27001 iso-9001 iso-14001 iso-50001
ohsas_18001 bp Teplárenského sdružení ČR šalina
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace